Akcja poparcia dla prof. Andrzeja Kusa

baner11

W związku z artykułami, które dnia 13.11.2008  ukazały się w prasie, dotyczacymi ujawnienia przez prof. Andrzeja Kusa (UMK) informacji o swojej „współpracy” z cywilnym kontrwywiadem PRL, rozpoczęta została ZAINICJOWANA PRZEZ STUDENTÓW UMK,  akcja zbierania podpisów poparcia dla Profesora.
Studenci astronomii UMK oraz pracownicy naukowi wystosowali oświadczenia, które publikujemy. Niniejsza strona będzie uaktualniana w miarę napływania kolejnych oświadczeń  indywidualnych i zbiorowych wychodzących z naszego środowiska akademickiego.

ZAPRASZAMY WSZYSTKICH do wyrażenia poparcia  dla Profesora dzieki złożeniu podpisu.
W razie problemów ze składaniem podpisów, jak również w przypadku chęci przekazania uwag i komentarzy dotyczących działania serwisu, prosimy o wiadomość na adresakcja.poparcia@gmail.com.

Lista podpisów poparcia dla prof. Andrzeja Kusa

Oświadczenie studentów astronomii UMK

Oświadczenie studentów, doktorantów oraz młodych pracowników naukowych Centrum Astronomii UMK w Toruniu

Oświadczenie pracowników Centrum Astronomii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

Oświadczenie prof. Andrzeja Kusa

Oświadczenie  astronomów: Zygmunt Turło, Eugeniusz Pazderski, Jan Hanasz

Odpowiedź E. Pazderskiego na oświadczenie J. Wieczorka w sprawie akcji poparcia

Uwagi do artykułu „Niechciane kontakty”

Oświadczenie indywidualne – lustracja naukowców

komentarze 4

  1. Oświadczenie byłego pracownika Uniwersytetu Jagiellońskiego i prezesa Niezależnego Forum Akademickiego w sprawie akcji poparcia dla prof. Andrzeja Kusa
    https://lustronauki.wordpress.com/2008/11/15/oswiadczenie-bylego-pracownika-uniwersytetu-jagiellonskiego-i-prezesa-niezaleznego-forum-akademickiego-w-sprawie-akcji-poparcia-dla-prof-andrzeja-kusa/

  2. ze strony
    http://pieterer.sdf-eu.org/

    Oświadczenie prof. Andrzeja Kusa

    W związku z ujawnieniem przeszłości kol. Aleksandra Wolszczana i presją mediów na wyjaśnienie agenturalnej działalności niektórych pracowników naukowych środowiska astronomów UMK pragnę złożyć oświadczenie, które mam wielką nadzieję, pozwoli lepiej wyświetlić sprawy inwigilacji środowiska akademickiego UMK w latach 70-tych i 80-tych przez tajne służby PRL-u.

    Pod koniec roku 1972, pięć lat po rozpoczęciu pracy na UMK, stałem się obiektem zainteresowania służb kontrwywiadu i niestety podpisałem wówczas dokument o lojalności i zachowaniu tajemnicy państwowej i jak się okazało zobowiązujący mnie do współpracy. Bezpośrednim, jak to widzę dziś, powodem zainteresowania moja osobą były starania o specjalne stypendium British Council ufundowane w rocznicę 500 lat urodzin Mikołaja Kopernika. Po wysłaniu wniosku wyjazdowego z Uczelni do Ministerstwa w bardzo krótkim czasie służby kontrwywiadu nawiązały ze mną kontakt na terenie Instytutu. Naiwnie zgodziłem się na udzielenie informacji o pobycie w W.Brytanii, w szczególności o ewentualnych próbach pozyskania mnie do współpracy ze służbami zachodnimi. Ofertę usunięcia .problemów. z uzyskaniem paszportu odebrałem jako szantaż. Wydawało mi się wtedy, że wyjazd do najlepszego w świecie ośrodka radioastronomii w Cambridge był tak wielką szansą dla mnie i dla ośrodka toruńskiego, że nie miałem prawa go zmarnować. Zobowiązanie do współpracy miało też wówczas abstrakcyjny charakter i wydawało się być tylko jednym z wielu problemów życia w PRL-u, z którymi trzeba było sobie radzić. W konsekwencji tego uwikłania rozważałem poważnie wyjazd z kraju na stałe, a pierwsze dwa długoterminowe staże w latach 70-tych stworzyły dobre warunki dla podjęcia decyzji o emigracji. Ostatecznie plany wyjazdu na stałe uległy zmianie, głównie w związku z wielkimi przemianami politycznymi i szansami na znaczący rozwój badań radioastronomicznych w kraju.

    Zostałem zarejestrowany w roku 1972 jako współpracownik cywilnego kontrwywiadu o pseudonimie „Orion”. Kontakty ze służbami PRL trwały do połowy lat 80-tych miały jak to oceniam charakter sporadyczny, gdyż w latach 72-85 przebywałem na licznych zagranicznych stażach naukowych (łącznie prawie 6 lat). Przedmiotem zainteresowania służb PRL były moje bezpośrednie kontakty i współpraca z zagranicą a także zagraniczna współpraca naukowa naszego zespołu. Nie prowadziłem żadnej działalności wywiadowczej. Wydawało się wtedy, że współpraca ze służbami specjalnymi legalnego państwa jakim był PRL konieczne są dla akceptacji przez władzę zasadności utrzymania i rozwijania zagranicznej współpracy naukowej. Nadrzędnym celem mojej pracy na UMK było zawsze działanie na rzecz rozwoju badań naukowych i rozwoju Uczelni, ale sprzymierzenie się w latach 70-tych w tej sprawie ze służbami PRL oceniam jako życiowy błąd. I choć nie pobierałem jak pamiętam wynagrodzenia ani prezentów i nie pisałem własnoręcznych raportów ani żadnych donosów, to zdaję sobie sprawę z faktu iż wówczas pozornie nieistotne informacje, mogły być i pewnie były wykorzystane przeciwko moim kolegom w kraju i za granicą. Boleję na tym i jest mi bardzo przykro że taka sytuacja miała miejsce. Swoich kolegów i współpracowników przepraszam za zawiedzione zaufanie i za krzywdy, jeśli takie z mojej winy powstały. Współpraca ze służbami PRL była dla mnie ogromnym ciężarem, ciężarem którego nie potrafiłem się pozbyć, a który jak to widzę dziś z perspektywy czasu uniemożliwił mi pełny rozwój naukowy i normalne bezstresowe życie osobiste. Chcę potwierdzić, że to ja i moja współpraca zagraniczna były celem służb i że nie byłem bezwolnym narzędziem w ich rękach. Nie działałem na szkodę opozycji, wręcz przeciwnie, współpracowałem z „Solidarnością”.

    Przepraszam moją najbliższą Rodzinę, w pełni nieświadomą moich powiązań ze służbami PRL, za wszystkie przykrości wynikające obecnie z ujawnienia dokumentów. Mam wielką prośbę i zarazem nadzieję, że nie będą podejmowane nieprzyjazne działania wobec moich najbliższych.

    Przy ocenie mojego postępowania z przed ponad 30 lat bardzo proszę o położenie na szali wagi moje dokonania w ciągu 41 letniej służby dla Uczelni, szczególnie te w ostatnich 20 latach poświęcone działaniom dla rozwoju badań naukowych i rozwoju Centrum Astronomii UMK. Proszę też aby przed negatywnymi skutkami ujawnienia mojej współpracy maksymalnie ochronić zespół kadry Centrum i nie powodować zahamowania rozwoju, dobrze funkcjonującego ośrodka. Apeluję do mediów o rzetelność, odpowiedzialność i właściwe ważenie faktów z przeszłości. Inwigilacja i pacyfikacja środowiska akademickiego przez SB skutkowała podpisaniem dokumentów o współpracy przez niektórych uczonych ale jeśli z tego powodu nie było bezpośredniej szkody dla środowiska to nie można niszczyć tych ludzi metodami publicznego linczu. Media zamiast gnębić ofiary systemu powinny wreszcie zająć się tropieniem brutalnie działających oficerów SB i partyjnych przywódców, którzy ponoszą bezpośrednią i największą odpowiedzialność za nieprawości i niegodziwości czasów PRL-u.

    Biorąc pod uwagę dobro Uniwersytetu i rozumiejąc konieczność oczyszczenia środowiska ludzi nauki UMK, ujawniam powyższe fakty, a do czasu wyjaśnienia wszystkich okoliczności i skutków współpracy ze służbami PRL oddaję się do dyspozycji Magnificencji Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

    prof. dr hab. Andrzej Kus
    Centrum Astronomii UMK

    Dokument przekazałem Jego Magificencji Rektorowi UMK 27.X.2008
    Dokument przedstawiłem Radzie Wydziału FAiIS UMK 12.11.2008

  3. […] tylko wtedy, gdy trzeba bronić im podobnych. Spektakularne akcje na Uniwersytecie Toruńskim w obronie astronomicznych TW, czy  akcja obrony TW , szefa antylustratorów Uniwersytetu Śląskiego,   bardzo dobrze […]

Skomentuj

