Przykład oceniania niewygodnych pracowników przez komisje weryfikacyjne stanu wojennego

baner-weryfikacja

 

Przykład oceniania niewygodnych pracowników

przez komisje weryfikacyjne stanu wojennego

Wyższa Szkoła Morska w Gdyni

oceniany Doc.dr inż. Henryk Dzierżek

-prorektor do spraw studenckich

źrodło: Wspomnienie: Czym naraziłem się „Władzy Ludowej”– Henryk Dzierżek

http://www.am.gdynia.pl/~zzsolid/dzierzek.html

25 maja 1981 r. zostałem wybrany na prorektora do spraw studenckich Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni; otrzymałem 59 głosów elektorskich na 83 oddane ważne głosy; wybory były w pełni demokratyczne. W związku z tym w dniu 31 sierpnia 1981 r. minister Urzędu Gospodarki Morskiej Stanisław Bejger powołał mnie na to stanowisko na okres od 1.10.1981 do 31.08.1984. Na rektora uczelni został wybrany i powołany doc. dr inż. Mikołaj Kostecki…

W drugim dniu stanu wojennego, 14.12.1981 r. zostałem ja i rektor Kostecki w trybie nagłym odwołani ze stanowisk. W następnych miesiącach zaczęły działać „komisje weryfikacyjne”. Zażądano od Instytutu opinii. Pierwsza opinia była pozytywna. Zwrócono ją do pogorszenia. Druga opinia była gorsza, ale nie negatywna. Zwrócono ją do dalszego pogorszenia. Trzecia opinia była już negatywna. Warto zauważyć, że trzeciej opinii nie podpisał dyrektor Instytutu prof. Majewski.

Władze uczelni stanu wojennego opierając się na trzeciej opinii wystąpiły do Ministra Gospodarki Morskiej o dyscyplinarne zwolnienie mnie z pracy, na rok przed nabyciem praw do emerytury. W wyniku moich zabiegów i pomocy doc. Fijałkiewicza zmieniono ten wniosek na zwolnienie mnie w trybie normalnym, po nabyciu praw emerytalnych (po upływie roku). Tak się też stało. Z dniem 31.08.83 r. zwolniono mnie z pracy i przeniesiono na emeryturę.

„Azylu” udzieliła mi Akademia Techniczno-Rolnicza w Bydgoszczy. Rektor Czapla przyjął mnie do pracy na pół etatu mimo, iż nie taiłem przed nim mojej „przeszłości”. Pracowałem tam dojeżdżając z Gdyni przez sześć lat bardzo spokojnie. Nikt mi nie dokuczał, a uczelnia zapewniła mi pokój w akademiku i obiady w stołówce. Mam stamtąd dobre wspomnienia.

W roku 1989 powróciłem do pracy w WSM, gdzie pracowałem do 70 roku życia tj. do roku 1993. Stwierdziłem, że mam w tej uczelni wielu przyjaciół..

Wprawdzie nikt mnie nie przeprosił, ale otrzymałem w roku 1990 Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, co mnie w znacznym stopniu usatysfakcjonowało.
Bezpośrednio po I4 grudnia 1981 r., kiedy to odwołano mnie i rektora gazeta „Głos Wybrzeża„, a za nią Telewizja Polska podały fakt naszego odwołania do publicznej wiadomości, wymieniając nasze nazwiska. Wkrótce kilkakrotnie powtórzyło to radio „Wolna Europa” i „Głos Ameryki” rozsławiając nas w świecie zachodnim. Zaliczam to też do pozytywów tej sprawy.

W roku 1989 ponownie uzyskałem dostęp do swoich akt personalnych. Stwierdziłem, że opinie zniknęły z akt. Ówczesny kierownik Działu Kadr nic nie wiedział o tej sprawie. Nie wiem więc kto, kiedy i dlaczego usunął opinie i jaki jest ich los.

—————

Trzy opinie wystawione doc. Dzierżkowi w 1981 r. przez „komisje weryfikacyjne”

OPINIA PIERWSZA

Odpis opinii na pierwszej ankiecie:

Henryk Dzierżek, Instytut Elektroenergetyki Okrętowej
docent.

Opinia dydaktyczna:

„Prowadzi bez zastrzeżeń dydaktykę w zakresie własnej specjalności.
Ze względu na małą liczbę godzin dydaktycznych w tej specjalności pensum uzupełnia prowadzeniem dużej ilości prac dyplomowych. Zdecydowanie odmawia wykroczenia z dydaktyką poza własną wąsko pojętą specjalność. Jest kierownikiem zespołu przedmiotowego.”

Gdynia 10.03.82. Podpis ( … )

Opinia naukowo-badawcza:

„Aktywnie uczestniczy w badaniach zleconych realizowanych na zapotrzebowanie Resortu Morskiego.
Gdynia 10.03.82. Podpis ( … )

Ocena komisji wydziałowej:

„Doc.dr inż. Henryk Dzierżek posiada wysokie kwalifikacje zawodowe i naukowe. Jest kierownikiem zespołu przedmiotowego i prowadzi liczne prace dyplomowe w swojej specjalności. Prowadzi prace naukowo badawcze dla gospodarki morskiej. Postawa moralno-polityczna jest bez zastrzeżeń.”
Gdynia, 12.03.82. Cztery podpisy ( …

———

OPINIA DRUGA („POPRAWIONA”)

Odpis opinii wydziałowej po ankiecie dodatkowej:

Henryk Dzierżek, Instytut Elektroenergetyki Okrętowej
docent.

„Doc.dr inż. H.Dzierżek posiada wysokie kwalifikacje zawodowe i naukowe. Bezpartyjny, członek ZNP, ZZMiP i Solidarności. Aktywny społecznie. Główny autor ordynacji wyborczej do władz uczelni. Subiektywnie przedstawił sylwetki kandydatów. Od dnia 1.10.81 był prorektorem d/s Młodzieży. Został zdjęty po wprowadzeniu stanu wojennego: Komisja wnioskuje aby ocenę działalności za ten okres przeprowadzić na szczeblu komisji uczelnianej. Ściśle współpracowal z KZ NSZZ Solidarności i NZS-em. Nie przejawiał aktywności jako kierownik zakładu.
Brak daty, Pięć podpisów ( … )

————-

OPINIA TRZECIA („JESZCZE BARDZIEJ POPRAWIONA”)

Odpis drugiej opinii wydziałowej po ankiecie dodatkowej:

Opinia zespołu oceniającego
Nazwisko i imię ocenianego: Henryk Dzierżek
Stanowisko: Docent
Instytut Elektroenergetyki Okrętowej

„Bezpartyjny, członek ZNP, ZZMi.P, NSZZ Solidarność, aktywny społecznie. Był głównym autorem ordynacji wyborczej do władz uczelni. Ordynacja nie uwzględniała specyfiki morskiej uczelni, a treść ordynacji była redagowana tendencyjnie w celu wyboru osób wygodnych dla NSZZ Solidarność. Na zebraniu wydziałowym przed wyborem rektora subiektywnie przedstawił sylwetki kandydatów, dotyczyło to szczególnie prof. W. Rymarza i doc. P. Jędrzejowicza. Dane przedstawione o tych osobach nie były oparte o prawdziwe fakty i miały na celu pomniejszenie osiągnięć naukowych i zawodowych tych osób. Ściśle współpracował z NZS-em i akceptował strajkową działalność tego związku. Dzięki poparciu NZS został wysunięty jako kandydat na prorektora d/s Młodzieży. Po 13 grudnia nie podjął zdecydowanego działania zapobiegającego akcjom strajkowym. Nie przejawiał aktywności jako kierownik Zakladu. Zdecydowanie odmawia rozszerzenia dydaktyki poza własną wąsko pojętą specjalność.”
Brak daty, cztery podpisy ( … )

———-

żródło: odpisy opinii dokonane przez zainteresowanego w 1982 r.

Skomentuj

