Może trzeba było

baner13
„Może trzeba było już w klasie maturalnej zapisać się do PZPR. Partia szukała ludzi zdolnych, umiejących samodzielnie wyciągać wnioski! Mój profesor historii i nauki o społeczeństwie właśnie mi to zaproponował na początku IV klasy LO. Idiotka, odmówiłam i to mało dyplomatycznie – jestem głęboko wierząca i za młoda, by podejmować ważne decyzje.

Najpóźniej na II roku studiów powinnam rozpocząć współpracę z SB. To umożliwiłoby mi nie tylko dostęp do źródełka finansowego, ale i pozostanie na uczelni. A ja, głupia, zarabiałam na tłumaczeniach, całe noce siedząc nad trudnymi tekstami technicznymi!

Dzięki docentom marcowym pewnie już po dwóch latach byłabym po obronie pracy doktorskiej, a po następnych czterech zostałabym doktorem habilitowanym.

Do profesury droga otwarta. Mogłabym w wieku trzydziestu kilku lat odbierać nominacje profesorskie w Belwederze. Potem liczne stypendia naukowe na najlepszych uniwersytetach świata i wykłady w tychże stałyby przede mną otworem.

Dziś byłabym niekwestionowanym autorytetem we wszystkich dziedzinach życia naukowego społecznego, moralnego…”
Byłam głupia?
Jadwiga Chmielowska

Skomentuj

