Wilczy bilet Elżbiety Szczepańskiej – standardowa weryfikacja kadr akademickich w PRL

Wilczy bilet Elżbiety Szczepańskiej –

standardowa weryfikacja kadr akademickich w PRL

 

z: Elżbieta Anna Szczepańska – Zanim wybaczę. Pamiętnik walki i zdrady, Wyd. Replika. 2009

 

9 marca 1983 roku otrzymałam list od rektora AWF-u, profesora Lechosława Deca, że na wniosek kierownika Katedry Nauk Społeczno-Pedagogicznych, profesora Henryka Przybylskiego, zgodnie z artykułem 195 „Ustawy o szkolnictwie wyższym”, moją sprawę przekazano do rozpatrzenia Komisji Dyscyplinarnej dla Pracowników AWF (S-00401/83).

 

Poprosiłam o wyjaśnienie i przedstawienie mi zarzutów. Po sześciu dniach otrzymałam kolejny list. „W związku z pismem Obywatelki z dnia 9.03.1983 r. informuję, iż wszczęcie postępowania wyjaśniającego przez Rzecznika Dyscyplinarnego AWF jest wynikiem otrzymania przeze mnie wiadomości o postępowaniu Obywatelki uchybiającym godności nauczyciela akademickiego, a w szczególności podejmowaniu działań pozostających w sprzeczności z zadaniami szkoły wyższej w zakresie socjalistycznego wychowania studentów„.

 

W konsekwencji skomasowanej akcji POP PZPR i SB zwolniono mnie z pracy. Zwolniono mnie z pracy, bo moja postawa polityczna uchybiała godności nauczyciela akademickiego, nie złożyłam pracy doktorskiej w terminie i często chorowałam.

 

Ten stek bzdurnych uzasadnień był tylko pretekstem do pozbycia się mnie szybko i bezboleśnie. Miałam otwarty przewód doktorski, siedem publikacji naukowych, przysługiwało mi prawo pracy nad doktoratem przez siedem lat od zakończenia stażu, czyli od 1976 roku. W tym czasie przez dwa lata byłam na zwolnieniu lekarskim, w więzieniu i oddelegowana do pracy w MKZ-cie Katowice, co dawało mi prawo do dwóch i pół roku przedłużenia nakładanego na mnie terminu.

Logika była nieważna, przepisy też nie, ja byłam przez partię i SB skazana na zagładę. Przysługiwało mi prawo odwołania się do Kolegium do Spraw Wykroczeń w Katowicach. Oczywiście, że się odwołałam, tylko po to, aby w jeszcze jednym urzędzie odnoto­wano łamanie prawa.

Od marca do listopada 1983 roku byłam bez pracy.

komentarze 2

  1. […] Wilczy bilet Elżbiety Szczepańskiej – standardowa weryfikacja kadr akademickich w PRL […]

  2. 1. Rzeczywiscie , zwolnienie nie było sprawiedliwe. Przecież Pani Szczepańska nic nie robiła złego!
    2. Kilka miesiecy bez pracy , to obecnie zjawisko powszechne. Nie czyń innym. co Tobie niemiłe.

Skomentuj

